Tapahtumatrimmaaja-blogi tarkastelee ja luotaa tapahtumatoiminnan ja -markkinoinnin ajankohtaisia ilmiöitä ja kehitystä. Polttopisteessä ja trimmattavana on niin bisnes-seminaarien kuin yritys-, urheilu- ja kulttuuritapahtumien kehitystrendejä ja haasteita. Tämä blogi pureutuu lokakuun alussa Helsingissä järjestetyn Nordic Business Forumin antiin sekä ruusuihin ja risuihin.

Nordic Business Forumin anti ruusuista risuihin

Seurasin tämänvuotisen Nordic Business Forumin live-striimauksena ja valikoidusti. Summeeraan tässä tapahtuman annin sekä risut ja ruusut. Kokemus tästä Forumista oli minulle ensimmäinen, mutta kaiken kaikkiaan jo noin kahdeskymmenes vastaavankaltaisista kansainvälisistä gurutapahtumista Ateenasta Milanoon ja Lontoosta Helsinkiin.

Ruusut

Tapahtuman parasta antia puhujista oli The Table Groupin perustajan ja johdon neuvonantajan Patrick Lencionin puheenvuoro johtamisesta ja tiimien menestystekijöistä. Lencionia oli ilo seurata. Timanttinen sisältö, rautainen kokemus ja loistava esiintyjä. Hänessä on samankaltaista karismaa kuin toisessa maailman johtavassa liikkeenjohdon ajattelijassa Jim Collinssissa. Lencionin puheenvuoro oli myös hyvin käytännönläheinen. Havainnolliset esimerkit Chicagon Bullsin korismatsin ratkaisuhetkistä työyhteisön myrkyttävään johtajaan toimivat mainiosti. Hänen kaikille johtajille uppoava tärkeä avainviesti kuuluu: 1. Be vulnerable. 2. Be real. 3. Be honest.

Oxfordin yliopiston huippuluennoitsija Rachel Botsman oli erinomainen kakkonen. Hänen esityksensä luottamuksesta digiaikaudella pisti todella ajattelemaan. Uberin taksikuskimurhaaja USA:ssa oli kauhuesimerkki siitä, miten voi käydä pahimmillaan kun luottamus pettää. Botsmanin viimeinen kalvo ja yhteenveto osui myös naulan kantaan: ”The real disruption happening is not about technology, it is a profound shift in the way we think about trust.” Hän on valovoimainen esiintyjä, joka hallitsee tarinankerronnan jalon taidon. Botsmanin sanoma luottamuksesta osuu hyvin bisnesyleisöön ja hän on nyt todella kuuma keynote-puhuja ympäri maailmaa. Hän kiirehtikin Helsingistä suoraan Madridiin, jossa esiintyi viime keskiviikkona World Business Forumissa. Ja marraskuussa on ohjelmassa World Business Forum New Yorkissa.

Kolmannet ruusut annan CNN:n Richard Questille, joka hoiti moderoinnin hienosti. Oli nautinto seurata Questiä. Ainakin suomalaisille kuulijoille oli varmasti tervettä vaihtelua kuunnella välillä muutakin juontajaa kuin André Noël Chakeria. Valtava kokemus ja osaaminen vastaavanlaisten bisnesforumien juontamisesta ympäri maailmaa huokuu Questistä. Hyvin harva moderaattori maailmalla omaa vastaavanlaisen ammattitaidon. Ei ihme, että Questin CNN:llä vetämää ”Quest Means Business” -ohjelmaa pidetään alansa huippuna.

Risut

Eniten risuja saa Hollywood-tähti Will Smithin osuus, joka oli iso pettymys. Siitä huolimatta, että Smith paikkasi peruuttanutta George Clooneyä. Smithin esitys ja erityisesti sisältö jäi liian köykäiseksi. Mukavaa showmiehen jutustelua ja tarinointia siitä, keitä kuuluisuuksia hän on tavannut Nelson Mandelasta Tom Cruiseen. Tämänkaltaiset puheenvuorot kuuluvat enemmän Cannesin filmifestivaaleille kuin bisnesforumiin. Hollywoodista löytyy kyllä mielenkiintoisempia esityksiä bisnesyleisölle. Toisenlaisesta positiivisesta muistijäljestä käy vaikka legendaarisen elokuvaohjaaja Francis Ford Coppolan valloittava esitys elokuvaprojektien johtamisesta jokunen vuosi sitten World Business Forumissa Milanossa.

Myöskään Selena Juulin ja hollantilaiskekisijä Boyan Slatin keynote-puheenvuoroista en saanut irti kummoista antia. Juulin esitys ”Fight Against Food Waste” aloitti vielä paalupaikalta toisen päivän, jolloin odotukset ovat muutenkin korkeammalla. Hänen esityksestä jäi lähinnä mieleen ”Don’t waste food.” Ohjeita elintarvikkeiden oikeaoppisesta asettelusta jääkaapissa voisi kuunnella muissa forumeissa. Boyan Slatilla on taas hieno missio parantaa maailmaa ja puhdistaa meret muoveista. Hatunnosto siitä. Mutta näistä maailmanpelastamis-puheenvuoroista ei jäänyt oikein mitään käteen bisnes-mielessä. Ainakaan minulle.

Content is King. Itse odotan tämänkaltaiselta forumilta enemmän konkreettista bisnes-sisältöä keynote-puhujilta. Yhdyn monelta osin Kauppalehden toimittaja Emil Elon kriittiseen juttuun tapahtumasta. Ja some-palautteiden mukaan ilmeisesti monen muunkin osallistujan tavoin siihen, että tämän vuoden Nordic Business Forumissa sisältö jäi kokonaisuutena monin paikoin liian kevyeksi. Jäin myös kaipaamaan yhdistävää punaista lankaa tapahtuman teemojen Responsibility – Leadership – Purpose kesken.

Live-stream vai Live-seminaari?

Arvioin tapahtuman toimivuutta puhtaasti live-striimattujen puhujien esitysten kautta, kun en osallistunut tapahtumaan paikan päällä. Ja tapahtumassa tärkeät kohtaamiset ja networking jäivät näin minulta kokematta. Verkkolähetys toimi joka tapauksessa erittäin hyvin alun pienistä yhteyden pätkimisistä huolimatta. Ja tapahtuma oli kokonaisuutena hyvin vaikuttava myös live-striimattuna. Lämmin kiitos siitä Nordic Business Forumin järjestäjille.

Saa nähdä, miten verkkolähetysten suosio kasvaa suhteessa osallistujamäärään jatkossa. Ja valtaako edullisempi verkko-osallistuminen tulevaisuudessa entistä enemmän alaa live-osallistujien kustannuksella, jos asiakaskokemus ei vastaa riittävästi odotuksia tapahtumapaikalla. Seminaarin kuten futis- tai lätkämatsinkin, kun pitäisi olla kokemuksena parasta paikan päällä. Toki live-striimaus avaa yhä laajemmille osallistujajoukoille mahdollisuuden kokea tapahtuma.

Yhdestä haasteesta tämäntasoisen megaseminaarin järjestäjät eivät voi tinkiä nyt eikä jatkossa. Timanttinen sisältö ja sykähdyttävät esitykset yhdistettynä valovoimaisiin puhujiin luovat vahvan perustan onnistuneelle bisnesforumille. Oli sitten kyse osallistumisesta verkossa tai paikan päällä. Valovoimainen nimi ei lämmitä, jos sisältö tökkii. Tämä peruslupaus on pystyttävä lunastamaan vuodesta toiseen ja vastattava yhä kasvaviin asiakasodotuksiin.