Tapahtumatrimmaaja-blogi tarkastelee ja luotaa tapahtumatoiminnan ja -markkinoinnin ajankohtaisia ilmiöitä ja kehitystä. Avausblogissani keskityn maailmankuulun liikkeenjohdon ajattelijan Jim Collinsin antiin hänen live-seminaarissaan Lontoossa. Hänen johtajuuteen liittyvät perusteesit ja hyvästä parhaaksi kehittymisen -prosessi ovat ajattomia oppeja ja konsepteja, joita sovelletaan laajalti ympäri maailmaa.

Jim Collinsia ja menestysoppeja kuuntelemassa

Minulla oli harvinainen mahdollisuus kuunnella alkukeväästä maailmankuulua yhdysvaltalaista liikkeenjohdon ajattelijaa, opettajaa ja tutkijaa Jim Collinsia Lontoossa 1300 muun osallistujan kera. Harvinaista siksi, että Jim Collins esiintyy hyvin valikoidusti ja harvakseltaan seminaareissa Euroopassa. Puolen päivän The Growth Facultyn järjestämä tapahtuma oli käsittääkseni ensimmäinen pelkästään hänen ympärilleen rakennettu live-seminaari Euroopassa.

Jim Collins teki puolen päivän seminaarillaan hyvin suuren vaikutuksen minuun. Omassa ”guru-rankingissani” sijoitan hänen tilaisuutensa kärkikaksikoon yhdessä professori Michael E. Porterin kanssa niistä lukuisista seminaareista, missä olen ollut mukana kuuntelemassa maailman johtavia liikkeenjohdon ajattelijoita. Tässä blogisarjani avauksessa summeeraan pääpointteja ja opetuksia Collinsin esiintymisestä Lontoossa.

    1. Ajattomuus. Jim Collinsin ajatukset ja havainnot yritysten kehittämisestä ja kehittymisestä hyvästä parhaaksi ovat ajattomia liikkeenjohdon periaatteita. Ne perustuvat vuosia jo yli 25 vuotta kestäneeseen mittavaan Hyvästä paras -tutkimusryhmän työn tuloksiin erinomaisista yrityksistä. Hän nostaa ymmärrettävästi esille maailman parhaiden ja pysyvimpien huippuyritysten periaatteet ja menestyskonseptit, jotka ovat kestäneet yli taloudellisten suhdanteiden.
    2. Sovellettavuus. Esimerkiksi Collinsin opit ns. viidennen tason johtajuudesta uppoavat moneen yritysjohtajaan. Hänen teesinsä johtajuudesta, jossa yhdistyvät nöyryys johtajana, mutta voimakkuus ammatti-ihmisenä sekä uutterasta ja määrätietoisesta tiiminsä kanssa tiiviisti yhdessä työskentelevästä johtajasta ovat sovellettavissa niin pieniin kuin suuriin yrityksiin. Yksinäisten susien aika johtajana on ohi. ”Tähtijohtajien” vetämät yritykset ajautuvat usein ongelmiin sen jälkeen, kun yksinäinen susi on poistunut.
    3. Karisma. Collinsilla on valtava karisma, joka huokuu hänen esiintymisestään. Ei ole ihme, että hän on erittäin kysytty puhuja maailmalla ja rankattu maailman liikkeenjohdon ajattelijoista kärkikastiin. Hänen bestseller-kirjojaan (Good to Great, Built to Last, How the Mighty Fall, Great by Choice) on myyty yhteensä jo yli 10 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti. Samankaltaista karismaa on myös mm. Gary Hamelilla, Michael Porterilla ja Jack Welchillä.
    4. Käytännönläheisyys ja tarina. Collins puhuu hyvin innostavasti ja käytännönläheisesti. Hän osaa maustaa ja havainnollistaa tarinaansa yksinkertaisin ja ymmärrettävin esimerkein vuorikiipeilystä vara-amiraali Jim Stockdalen vankilakokemuksiin ja menestyksekkäisiin ravintoloihin, joiden peruskonsepti toimii vuodesta toiseen.
    5. Kaksi kalvoa ja kaksitoista kysymystä. Seminaari oli rakennettu 12 kriittisen kysymyksen ympärille, jotka pohjautuvat yli 25 vuoden tutkimustyössä havainnoitujen hyvästä parhaaksi kehittyneiden yritysten muutosprosessiin ja konsepteihin. Puolet aamupäiväseminaarista meni näiden 12 kriittisen kysymyksen ympärillä ja loppupuolisko oli varattu yleisön kysymyksille. Collins näytti vain kaksi kalvoa seminaarinsa aikana. Hän osaa esittää asiansa niin vakuuttavasti, ettei kalvoshowta tarvita. En edes muista, milloin olen viimeksi jaksanut kuunnella niin keskittyneesti vastaavaa keynote-puhujaa kuin Collins tunnista toiseen.
    6. Siilikonseptin kehittäminen. Yksi Collinsin merkittävimmistä teeseistä on siilikonsepti, joka ohjaa hyvästä parhaiksi kehittyneiden yritysten kaikkea toimintaa. Siinä kiteytyy menestyksen peruselementit yli toimialarajojen. Kyse on yksinkertaisesta ja selkeästä konseptista, jonka pohjana on kolmen ulottuvuuden (joita kutsutaan kehiksi) sekä näiden kolmen limittäisen kehän yhtymäkohdan perusteellinen ymmärtäminen. Nämä kolme tärkeää ulottuvuutta kiteytyvät seuraaviin kysymyksiin ja niiden syvälliseen ymmärtämiseen: 1. What are we fanatically passionate about? 2. What we can (and cannot be) best in the world at. 3. What drives our economic and resource engine?
    7. First Who … Then What. Toinen niin ikään oleellinen havainto hyvästä parhaaksi kehittyneiden yritysten johtajista liittyy ihmisiin ja prioriteettijärjestykseen (Ja jossa Collins vertaili yritystä bussiin). Sen sijaan että nämä johtajat olisivat laatineet ensin uuden vision ja strategian, he palkkasivat ensin oikeat ihmiset bussiin, ohjasivat väärät ihmiset pois bussista ja sitten vielä ohjasivat oikeat ihmiset oikeille paikoille bussissa. Collins totesikin osuvasti: ”If you have the right people on the bus, you will find the direction.” Ihmiset eivät ole yrityksen tärkein voimavara. Oikeat ihmiset ovat.

Jos et ole vielä tutustunut Jim Collinsin johtajuuteen liittyviin perusteeseihin ja hyvästä parhaaksi kehittymisen prosessiin, kannattaa tutustua ja pian. Näitä ajattomia oppeja ja konsepteja soveltavat johtajat laajalti ympäri maailmaa. Hyvä startti tälle opintomatkalle on hankkia Collinsin ”Good to Great” tai suomenkielinen teos ”Hyvästä paras” kirjahyllyysi. Ja jos eteesi osuu mahdollisuus osallistua Jim Collinsin seminaariin, ilmoittaudu pian. Osallistuminen kannattaa varmasti.

Seminaarinsa Collins päätti hienosti nostamalla esiin legendaarisen liikkeenjohdon ajattelijan Peter Druckerin yhtenä oppi-isänään. Collins siteeraasikin lopuksi osuvasti Druckerin hänelle antamaa ohjetta. ”Think how you will be useful. And BE USEFUL.”